پشتیبانی فنی

09198949499

انواع آسانسور و کاربرد آن

انواع آسانسور

در این مقاله به بررسی انواع آسانسور و کاربرد آن را می پردازیم. انواع آسانسور امروزه مورد استفاده قرار میگیرد و از پرکاربردی ترین وسیله ها شناخته می شود و در بیشتر مکان ها دیده می شود. یک ابزار که راحتی را به ما هدیه کرده است. کاربرد های متفاوتی دارد و در مکان های متفاوتی میتوان از آن استفاده نمود. در صورت تمایل میتوانید در رابطه با تاریخچه آسانسورها مطالعه نمایید.

انواع آسانسور و کاربرد آن بر مبنا نوع ساختمان

آسانسور های ساختمانی به 6 گروه تقسیم بندی می شوند آسانسورهای بیمارستانی، مسکونی، کشاورزی، صنعتی و ویژه پارکینگ.

آسانسورهای بیمارستانی:

این آسانسور ها به دوسته تخت بر و برانکار بر تقسیم بندی می شوند که آسانسور های تخت بر به منظور جا به جایی بیمارانی می باشد که از ویلچر استفاده می نمایند. از نکات مهم این نوع آسانسور ها میتوان به حرکت نرم و آهسته آن اشاره نمود. همچنین از برق کم مصرف می نماید و حتی بدون برق هم میتوان از آن استفاده کرد.

با این حال اندازه آسانسور های برانکار بر نسبت به تخت بر کوچک می باشند و به منظور حمل و نقل افراد بیمار، تیم پزشکی، پرستاران و کارکنان مورد استفاده قرار می گیرند. از نکات مهم آن میتوان به دارا بودن صدای کم و حرکت آهسته آن اشاره نمود.

آسانسور های مسکونی:

این نوع آسانسور ها نسبت به دیگر آسانسور ها کوچک‌تر می باشند و برای حمل و نقل ساکنین در بین طبقات مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع از آسانسور ها در داخل و خارج از ساختمان به صورت شیشه ایی و الکتریکی، هیدرولیکی و یا کابلی مورد استفاده قرار میگیرند. البته در رابطه با آسانسورهای روملس یا بدون موتور خانه جهت آشنایی با آسانسور مناسب و مدرن برای ساختمان ها اطلاعاتی کسب کنید.

آسانسور های باری کوچک:

از این نوع آسانسور به منظور حمل اشیا استفاده می گردد که به طور معمول در کنار دیوار نصب می گردد. این آسانسور دارای قاب متحرک در چاه آسانسور می باشد که با کابل و ریل، کابین آن جابه جا می گردد.

انواع آسانسورها و کاربرد آن

آسانسور های کشاورزی:

نوع دیگری از آسانسور ها که در صنعت کشاورزی برای جا به جا کردن محصولات تازه مورد استفاده قرار میگیرند آسانسور های کشاورزی می باشند. به طور معمول برای جا به جا کردن محصولات سنگین به درون انبار و سیلو ها استفاده می شود.

البته که این آسانسور ها می توانند به صورت عمودی و افقی با استفاده از زنجیر یا تسمه حرکت کنند. این آسانسور سرعت پایینی دارد و ظرف های حمل نزدیک به یکدیگر قرار دارند.

معرفی انواع آسانسور

با در نظر گرفتن مکانیسم آساسورها به چند دسته تقسیم می شوند:

  • آسانسورهای هیدرولیک
  • آسانسورهای کششی
  • آسانسورهای بالابرنده
  • آسانسورهای شیشه ایی

آسانسورهای هیدرولیک:

از این نوع آسانسور برای ارتفاعات کم بین 2 تا 8 طبقه استفاده می گردد. این آسانسور ها نیازی به موتور خانه ندارند و به دو نوع اصلی تقسیم می شوند.

  • آسانسور هیدرولیک همراه با چاله (فاصله ایی که آسانسور جا به جا می شود تقریبا 60 فوت است.)
  • آسانسور هیدرولیک بدون چاله (این نو آسانسور دارای مدل های متفاوت می باشد. هیدرولیکی تلکوپی و هیدرولیکی غیر تلسکوپی)

انواع آسانسورهای کششی

آسانسور های کششی برای ارتفاع متوسط و زیاد استفاده می شوند. آسانسور های کششی سرعت بالایی نسبت به آسانسورهای هیدرولیکی دارند. البته آسانسور های کششی به سه دسته متفاوت به نام آسانسور گیربکس دار، گیرلس و بدون موتورخانه تقسیم می شوند.

شما میتوانید در مقاله موتورهای گیربکسی و گیرلسی بیشتر در این باره مطالعه نمایید.

آسانسور ساختمانی بالا برنده

آسانسور های ساختمانی بالابرنده دستگاه تامین برق دارند و معمولا موتور های این آسانسور برقی یا احتراقی می باشند.این نوع آسانسور بیشتر در ساخت و ساز های ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند.

آسانسور شیشه ای

آسانسورها

آسانسور های شیشه ای با کنترل فشار هوا در یک محفظه صورت می گیرد. این آسانسور با قوانین فیزیکی و خلاء به وجود آمده توسط هوا جا به جا می گردد. توربین خلاء آسانسور را به بالا می برد و با خارج شدن تدریجی فشار هوا باعث پایین آمدن آن می شود.

آسانسورهای هیبریدی

آسانسورهای هیبریدی به شکل همزمان مزایای سیستم آسانسورهای کششی و هیدرولیکی را دارا است. مکانیسم حرکت آسانسورهای هیبریدی برای جا به جایی کابین  هم از موتور و هم از پیستون مورد استفاده قرار میگیرند.

 به علت وجود سیستم هیدرولیکی این آسانسور میتواند وزن بیشتری را تحمل کند. اما سرعت آن همانند آسانسورهای هیدرولیک ضعیف می باشد.

آسانسورهای مغناطیسی

آسانسور های مغناطیسی می تواند بار های بسیار سنگین مانند تجهیزات نظامی را جا به جا کند. با اتصال جریان برق به استاتو موتور میدان مغناطیسی ایجاد شده و به روتور انتقال میدهد.

کابین آسانسور نقش روتور را ایفا میکند زیرا میدان مغناطیسی در نقاطی قطع می شود و با القای جریان از طریق سیم پیچ های استاتور بر روی روتور باردار می شود و کابین حرکت می کند. با دستور توقف و فعال شدن سیستم ترمز این آسانسور با حداقل احتمالات خطا، ارتعاش، تکان و بدون صدا از حرکت می ایستد.

تکنولوژی جدید صنعت آسانسور

آسانسورهای اینترنتی:

این آسانسور بسیار پیشرفته می باشد که عوامل خرابی یا ساییدگی اجزا را بررسی میکند. تجزیه و تحلیل می کند و مانع از ایجاد خرابی می شود زیرا با اطلاعات به دست آماده مشکلات را راحت تر بر طرفع می کند.

آسانسور دوقلو:

این نوع آسانسورها بیشتر در اروپا و آمریکا رایج می باشند که هر دو در یک شفت قرار میگیرند و به صورت جدا از هم حرکت می کنند. البته که این آسانسورها هیچ ضربه ای به یکدیگر وارد نمی کنند و فاصله بین آن ها قابل تنظیم می باشد.

آسانسور هوشمند:

با پیشرفت علم و تکنولوژی آسانسور های هوشمند پا به عرصه گذاشته اند که با انتخاب مقصد با معرفی، سریع تر شما را می رساند. البته آسانسورها در ساعات مختلف به حالت های متفاوت قابل تنظیم هستند.

کاربد های آسانسور

آسانسور سبز:

این نوع آسانسور می تواند انرژی را ذخیره کند. به همین علت این نام برای او در جهت حفظ محیط زیست انتخاب نموده اند. همچنین مجهز به سیستم های درایو هستند که باعث بهبود انرژی می شوند. این آسانسور دارای سنسوری می باشد که در صورت عدم استفاده از آن چراغ ها، ویدئو ها، موسیقی و تهویه آن به حالت خواب می رود.

آسانسور پر سرعت:

هرچه طبقات بیشتر باشد، آسانسور نیز بایستی قویتر باشد. همچنین سرعت بین طبقات آن هم باید بیشتر باشد. در ساخت آن معمول از کابل کربن – فیبر استفاده می شود که قدرت بالابری آن را چند برابر میکند. به طور مثال در مدت زمان یک ثانیه 20 متر را طی می کند.

سخن پایانی

امروزه در دنیا از آسانسورها در کاربرد های متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد که مهندسان و طراحان قبل از نصب آن ارزیابی های را انجام میدهند. شرکت فنی مهندسی آسمان سریر آریا با تجربه حرف ایی در زمینه طراحی و نصب انواع آسانسور منطبق بر استاندارد های ملی و اروپایی فعالیت می کند. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.