پشتیبانی فنی

09198949499

آسانسورهای روملس یا بدون موتورخانه – گزینه ای مناسب برای ساختمان های مدرن

آسانسورهای روملس یا بدون موتورخانه – گزینه ای مناسب برای ساختمان های مدرن

آسانسور یکی از ابزارهای مهم و ضروری در ساختمان های مدرن است که به منظور حمل و نقل افراد و کالاها بین طبقات مختلف به کار می‌رود. آسانسورها می‌توانند از نظر نوع مکانیزم حرکتی، تعداد طبقات، ظرفیت، سرعت، زیبایی و طراحی متفاوت باشند. اما یکی از مهم ترین عواملی که برای انتخاب آسانسور باید در نظر گرفته شود، نوع موتور و موتورخانه آن است.

موتورخانه آسانسور محلی است که تجهیزات و دستگاه های مربوط به حرکت آسانسور در آن قرار می‌گیرند. موتورخانه آسانسور معمولا در بالا یا زیر چاه آسانسور تعبیه می‌شود و دسترسی به آن محدود است. موتورخانه آسانسور نیاز به فضای مناسب، تهویه کافی، ایمنی و نگهداری دارد. همچنین می‌تواند بر نمای ظاهری و زیبایی ساختمان تأثیر زیادی داشته باشد.

اما آیا می‌دانید که امروزه آسانسورهایی وجود دارند که نیازی به موتورخانه ندارند؟ این آسانسورها به آسانسورهای روملس (MRL) یا بدون موتورخانه معروف هستند و در این مقاله به بررسی ویژگی ها، مزایا و کاربردهای آسانسورهای روم لس می‌پردازیم.

آسانسور روم لس (MRL) چیست؟

آسانسور روملس یا بدون موتورخانه، نوعی از آسانسورهای کششی یا هیدرولیک است که برای کار کردن نیازی به موتورخانه جداگانه ندارد. برخلاف آسانسورهای سنتی که موتورخانه در بالای شفت آسانسور قرار دارد و فضای زیادی را اشغال می‌کند.

این آسانسورها در سال های اخیر به عنوان یک تکنولوژی نوین و پیشرفته در صنعت آسانسور مطرح شده‌اند. موتور این آسانسورها در داخل چاه آسانسور و در زیر سقف آن قرار می‌گیرد و تابلو فرمان آن‌ها در بالاترین طبقه ای که آسانسور در آن توقف دارد نصب می‌شود. موتور آسانسورهای روملس فاقد گیربکس است و به همین علت، نسبت به موتورهای گیربکس دار از سرعت بیشتری برخوردار است. موتورآسانسورهای روملس با استفاده از یک کنترلر الکترونیکی کنترل می‌شود و با کابل های کششی به کابین آسانسور متصل است. این آسانسورها می‌توانند با استفاده از یک سیستم تعلیق 1:1 یا 2:1 کار کنند.

آسانسورهای روملس در اوایل سال 1990 وارد صنعت آسانسور شدند. ساختار این آسانسورها برای افراد به قدری جذاب بود که آن ها را با نام ارابه موسیقی می شناختند.

در زمان ورود این آسانسورها، شرکت های مختلف در این زمینه وارد رقابت با یکدیگر شدند. برخی از شرکت های پیشرو در این حوزه عبارتند از: اوتیس، شیندلر، کونه، میتسوبیشی، تیسن کروپ و هیتاچی.

ویژگی ها و مشخصات آسانسورهای روملس

از موتورهای گیرلس با آهنربای دائمی استفاده می‌کنند که کوچک تر، سبک تر و کم صداتر از موتورهای گیربکسی هستند (این موتورها معمولا از نوع سنکرون بدون چرخ دنده می‌باشند).

از درایو فرکانس متغیر ولتاژ متغیر (VVVF) استفاده می‌کنند که کنترل دقیق تر و روان تری بر روی سرعت و جهت چرخش موتور دارند.

از سیستم های ایمنی و محدود کننده سرعت پیشرفته استفاده می‌کنند که در صورت بروز خطا یا ایجاد موقعیت اضطراری، کابین آسانسور را متوقف می‌کنند.

از سیستم های کنترل حلقه برای باز و بسته شدن راحت و دقیق درب های طبقات و کابین استفاده می‌کنند.

مصرف انرژی پایین تری نسبت به آسانسورهای سنتی دارند و با محیط زیست سازگارتر هستند.

ویژگی ها و مشخصات آسانسورهای روملس

مزایای آسانسورهای روملس

آسانسورهای روملس، نسبت به آسانسورهای سنتی، مزایای زیادی دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.

صرفه جویی در فضا

آسانسورهای روملس، می‌توانند در فضای موجود در چاه آسانسور نصب شوند و نیازی به فضای اضافی برای موتورخانه ندارند. این ویژگی موجب می‌شود که طراح بتواند از تمام فضای ساختمان بهره ببرد و نمای ظاهری ساختمان را بهبود ببخشد.

کاهش هزینه ساخت و ساز

با توجه به اینکه آسانسورهای روملس به تغییرات ساختاری کم تری نیاز دارند و فرآیند نصب آن ها ساده تر است، هزینه های ساخت و ساز ساختمان را کاهش می‌دهند.

افزایش بهره وری انرژی

این آسانسورها با استفاده از موتورهای گیرلس و درایو فرکانس متغیر ولتاژ متغیر (VVVF)، می‌توانند چیزی بین ۳۰ تا ۸۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کنند که موجب کاهش هزینه برق ساختمان و حفظ محیط زیست می‌شود.

کاهش نویز و لرزش

آسانسورها روملس با استفاده از موتورهای سنکرون بدون چرخ دنده، موجب کاهش لرزش و صدا در کابین آسانسور می‌شوند. این ویژگی سبب افزایش راحتی و آرامش کاربران آسانسور و ساکنان ساختمان می‌شود.

ایمنی بالا و کاهش هزینه های نگهداری

آسانسورهای روملس، با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته، موجب افزایش ایمنی و کاهش خرابی ها می‌شوند. این امر سبب می‌شود هزینه نگهداری و تعمیرات آسانسور کاهش یافته و عمر مفید آن افزایش یابد.

مزایای آسانسورهای روملس

معایب آسانسورهای روملس

این آسانسورها علاوه بر مزایای گفته شده باچالش هایی نیز همراه هستند. برخی از این چالش ها عبارتند از:

  • موتورهای کششی سنکرون مغناطیسی دائمی در دمای بالا ممکن است دچار مغناطیس زدایی شوند و عملکرد آسانسور را مختل کنند.
  • دسترسی به قطعات موتور و تابلو فرمان در داخل چاه آسانسور بسیار سخت تر از موتورخانه است و ممکن است نیاز به تجهیزات و مهارت خاصی داشته باشد.
  • آسانسورهای روملس برای حفظ مغناطیسی بودن موتور، در حالت آماده به کار نیز برق مصرف می‌کنند. این موضوع می‌تواند در ساختمان های کم تردد، نه تنها موجب صرفه جویی در مصرف نشده بلکه مصرف برق را افزایش دهد.

کاربرد آسانسورهای روملس

آسانسورهای روملس، با داشتن ویژگی ها و مزایایی که بیان شد، برای کاربردهای مختلفی مناسب هستند. از جمله:

ساختمان های مسکونی

آسانسورهای روملس، برای ساختمان های مسکونی که محدودیت فضایی دارند و یا قصد دارند فضای بیشتری را به پشت بام یا فضای سبز اختصاص دهند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. این آسانسورها، با کاهش هزینه های ساخت و نگهداری و افزایش راحتی و ایمنی مسافران، ارزش افزوده ای برای ساختمان های مسکونی ایجاد می‌کنند.

ساختمان های تجاری

برای ساختمان های تجاری که نیاز به سرعت و کارایی بالا دارند و یا میخواهند فضای بیشتری را برای افزایش تعداد طبقات یا ایجاد فضای اداری استفاده کنند، آسانسورهای روملس گزینه ای مناسب می‌باشند.

ساختمان های تاریخی

آسانسورهای روملس، برای ساختمان های تاریخی که نیاز به حفظ زیبایی و ساختار اصلی دارند گزینه ی مناسبی محسوب می‌شوند.

مراحل اجرا و نصب آسانسورهای روملس

  • تهیه نقشه، تعداد، نوع و ظرفیت آسانسورهای ساختمان
  • آماده کردن کف چاله آسانسور به منظور اجرای سکوهای ضربه گیر و محل جان پناه
  • آهن کشی سازه فلزی چاهک آسانسور برای استقرار براکت های مورد نیاز ریل های کابین و وزنه
  • نصب ریل های کابین و وزنه و تنظیم آن‌ها با استفاده از تراز و پیچ و مهره
  • نصب کابین و وزنه و اتصال سیم بکسل ها به آن‌ها
  • نصب موتور و درایو آسانسور در بالای چاه و اتصال کابل های برقی و ارتباطی به آن‌ها
  • نصب تابلو فرمان آسانسور در طبقه پایین و اتصال کابل های برقی و ارتباطی به آن
  • نصب درب های طبقات و اتصال کابل های برقی و ارتباطی به آن‌ها
  • نصب سیستم های ایمنی و محدود کننده سرعت آسانسور
  • تنظیم و تست آسانسور و رفع ایرادات احتمالی

انجام تعمیرات و سرویس دوره ای آسانسورهای روملس

  • از طریق دریچه هایی که بیرون از چاه برای دسترسی به ماشین آلات تعبیه شده اند
  • از طریق سقف کابین آسانسور
  • از طریق دریچه های دیواره کابین آسانسور
  • از طریق کف چاهک آسانسور
  • از طریق کفی (platform) آسانسور

هر یک از این موقعیت ها، شرایط و مزایای خاص خود را دارند.

انجام تعمیرات و سرویس دوره ای در آسانسورهای روملس

نتیجه گیری

آسانسورهای روملس، با داشتن ویژگی ها، مزایا و کاربردهای متنوع، به عنوان یک تکنولوژی نوین و پیشرفته در صنعت آسانسور مطرح شده اند و می‌توانند برای ساختمان های مختلفی مناسب باشند. اگر شما هم به دنبال یک آسانسور مناسب برای ساختمان خود هستید، می‌توانید با شرکت آسمان سریر آریا با شماره ۰۲۱۶۶۳۹۵۹۴۹ تماس بگیرید و از خدمات طراحی آسانسور، نصب و سرویس آسانسورهای روملس بهره مند شوید.