پشتیبانی فنی

09198949499

بهترین اقدامات موقع گیر کردن در آسانسور

بهترین اقدامات موقع گیر کردن در آسانسور

گرچه در موارد نادری رخ می‌دهد، اما خطر گیر کردن در آسانسور در زمان استفاده از این وسیله وجود دارد. با در نظر گرفتن برخی نکات ساده، می‌توان برای این اتفاق آماده بود. در واقع اقداماتی وجود دارند که می‌توانیم در هنگام گیر کردن در آسانسور آن‌ها را انجام دهیم. این اقدامات ایمنی و روانی، به ما کمک می‌کنند این لحظات را با آرامش و امنیت بیشتری سپری کرده و راحت‌تر با ترس‌های گیر کردن در آسانسور کنار بیاییم.

اگر که علاقه به مطالعه تاریخچه آسانسور را دارید بهتر است روی آن کلیک کنید. برای آشنایی بیشتر با علل گیر کردن آسانسورها و اقدامات لازم در زمان گیر کردن در آسانسور، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

علت‌های مختلف گیر کردن آسانسور چیست؟

گیر کردن در آسانسور ممکن است به علت مشکلات مختلفی اتفاق بیفتد. این مشکلات می‌توانند ناشی از اشتباهات کاربران، خرابی‌های فنی، علل فیزیکی یا مشکلات دیگر باشند. در زیر به برخی از علل مختلف گیر کردن آسانسور اشاره می‌کنیم:

  • خرابی فنی: خرابی در قطعات مکانیکی، الکترونیکی یا الکتریکی آسانسور می‌تواند باعث گیر کردن آن شود. مثلاً خرابی در موتورها، تابلوفرمان، سیم‌کشی، لوازم حرکتی، فتوسل و… می‌تواند باعث ایجاد اختلال در حرکت آسانسور شود. برای خرید قطعات نو و سرویس آسانسور خود می‌توانید با مهندسان و کارشناسان آسمان سریر آریا در تماس باشید.
  • بار زیاد: هر آسانسور دارای یک حداکثر ظرفیت مجاز است که معمولا روی بدنه‌ی آسانسور درج می‌شود. قرار دادن بار بیشتر از ظرفیت، می‌تواند باعث گیر کردن آسانسور شود.
  • نقص زنجیر یا کابل: زنجیرها یا کابل‌ها که آسانسور را به سیستم معلق متصل می‌کنند، ممکن است به علت آسیب یا خرابی گیر کنند.
  • اشتباهات کاربران: بعضی اوقات کاربران به‌طور غیرعمد اقداماتی را انجام می‌دهند که منجر به گیر کردن آسانسور می‌شود. این می‌تواند شامل حضور بیش از ظرفیت افراد در کابین باشد.
  • نوسانات برق: نوسانات برق ممکن است باعث ایجاد مشکلات در سیستم الکترونیکی آسانسور شده و باعث گیر کردن آن شود.
  • نقص در سیستم فرمان‌دهی: نقص در تابلو فرمان و تابلو برق می‌تواند باعث اختلال در کنترل حرکت آسانسور شود.
  • قطعی برق: در صورت قطع شدن برق، ممکن است آسانسور گیر کرده و حرکت نکند. اگر ساختمان یا آسانسور به برق جایگزین یا برق اضطراری مجهز نباشد، تا وصل شدن مجدد برق، آسانسور حرکت نخواهد کرد.

در هر صورت، بهتر است هر چه زودتر پس از گیر کردن در آسانسور، با مسئولین مربوطه تماس بگیرید تا مشکلات فنی یا فیزیکی آن برطرف و ایمنی مسافران تضمین شود. همچنین، رعایت قوانین و مقررات استفاده از آسانسور و حداکثر ظرفیت آن می‌تواند مشکلات احتمالی را کاهش دهد.

اقدامات لازم در زمان گیر کردن در آسانسور

اگر قصد نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی و جدید را دارید، بهتر است یک سیستم برق اضطراری را برای موارد قطعی احتمالی برق در نظر بگیرید. در این صورت، اگر برق قطع شود، لازم نیست نگران گیر کردن در آسانسور باشید.

هنگامی که در آسانسور گیر کردید، اقدامات زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • آرامش خود را حفظ کنید: در ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و به خود اطمینان داشته باشید که این موقعیت رایج و قابل حل است. نگران اتمام اکسیژن داخل کابین یا حتی سقوط کابین نباشید. درب و محفظه کابین عایق هوا نیست و هوا بین داخل کابین و بیرون آن به‌راحتی در جریان است. همچنین سیستم تعلیق و ترمز آسانسور کاملاً مکانیکی است و هیچ ارتباطی به قطعی برق یا اختلال در عملکرد آسانسور ندارد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند، بسیار محکم هستند و کارکرد آن‌ها، هیچ‌گونه وابستگی به مشکلات فنی یا قطع شدن برق ندارد. احتمال سقوط کابین و تمام شدن اکسیژن داخل آسانسور،‌ برخلاف آنچه در فیلم‌های سینمایی ژانر اکشن و هیجانی می‌بینید، نزدیک به صفر است.
گیر کردن در آسانسور چگونه رخ می‌دهد؟

  • دکمه‌های اضطراری را بزنید: در داخل آسانسور، برخی از مدل‌ها دارای دکمه‌های اضطراری هستند که به شما اجازه می‌دهند با کارکنان یا مراکز کنترل تماس بگیرید. این دکمه‌ها یا شما را به کارشناسان شرکت پشتیبانی متصل می‌کنند یا آژیر تعبیه‌شده در ساختمان را به صدا درمی‌آورند تا ساکنین از گیر کردن شما در آسانسور مطلع شوند.
  • به دکمه آلارم و میکروفون دقت کنید: در برخی آسانسورها ممکن است میکروفون داخلی برای ارتباط با مرکز کنترل یا کارکنان آسانسور وجود داشته باشد. از این میکروفون برای اعلام وضعیت خود و درخواست کمک استفاده کنید.
  • تماس با مرکز کنترل یا شماره اضطراری: اگر در آسانسور دکمه اضطراری و میکروفون وجود ندارد، از تلفن همراه خود برای تماس با مرکز کنترل آسانسور یا شماره اضطراری مانند آتش‌نشانی استفاده کنید.
  • تا زمان رسیدن کمک، آرام مانده و از اقدامات غیرعقلانی و اکت‌های سینمایی پرهیز کنید: به‌عنوان مثال سعی نکنید درب آسانسور را از داخل باز کنید. اگر آسانسور بین طبقات گیر کرده باشد، ممکن است با این کار شما، آسانسور به لبه‌های مسیر گیر کرده و کار تیم نجات برای آزاد کردن شما و حرکت دادن کابین آسانسور با اختلال جدی مواجه شود. همچنین سعی نکنید از دریچه کوچک سقف خارج شوید. در این حالت ممکن است دچار برق‌گرفتگی و سقوط شده و حتی جان خود را از دست بدهید.

لازم به ذکر است که در صورت گیر کردن در آسانسور به دلیل مشکل فنی، حتماً باید با مرکز کنترل یا شرکت مسئول تماس بگیرید تا تعمیرات لازم انجام شود. اهمیت رعایت ایمنی و مراقبت از وضعیت آسانسور برای جلوگیری از حوادث جدی بسیار حائز اهمیت است.

مشکلات و راه حل های گیر کردن در آسانسور

سخن پایانی

گیر کردن در آسانسور اتفاقی است که با توجه به نقص‌های فنی، مستهلک بودن قطعات و قطع شدن جریان برق آسانسور، ممکن است در هر لحظه و در هر آسانسوری رخ بدهد. اگر در آسانسور گیر کردید، موارد ذکرشده را رعایت کرده و مدنظر قرار دهید.

در مواقع بحران، رعایت نکات مطرح شده در مقاله، از اهمیت بالایی برخوردار است، اما با انجام برخی از اقدامات می توانید احتمال بروز بحران و خطر را به حداقل برسانید. مهم ترین این اقدامات، دریافت خدمات آسانسور از شرکت های معتبر و با تجربه است. بنابراین شما می توانید با اطمینان کار نصب آسانسور و یا سرویس های دوره ای آسانسور را به شرکت آسمان سریر آریا بسپارید.

مطالب مرتبط